Voorzieningen school

Stichting Karamba helpt de kwaliteit van de bestaande nursery school in Toniataba te verbeteren. Hierdoor krijgen de kinderen meer toegankelijk en prettiger onderwijs.

Het hoofd van de Toniataba Lower Basic School vroeg ons een aantal projecten te ondersteunen. Uiteraard kan dat niet allemaal tegelijk worden gerealiseerd. We zijn in 2015 stap voor stap begonnen en hebben inmiddels al veel resultaat behaald. Zo zijn er nieuwe klaslokalen gebouwd, zijn er toiletten gemaakt en is een computerlokaal ingericht. Het schoolgebouw is geschilderd en de groentetuin van de school is voorzien van een omheining. Ook is er een huis voor leraren naast de school gebouwd.

Omheinen van de groentetuin
Bij de school is een groentetuin gerealiseerd, die door de leerlingen en onderwijzers wordt onderhouden. De groenten en het fruit worden gebruikt voor de maaltijden die tussen de middag aan de leerlingen worden verstrekt. De leerlingen leren zo groenten en fruit te telen en eten de door hen zelf verbouwde producten.

Een deel van de tuin was niet afgerasterd. Dit betekent dat dieren die in het wild rondlopen de tuinen regelmatig plunderden. Er is een muur gebouwd om geiten en schapen bij de gewassen weg te houden. De muur is door een paar mannen uit Toniataba gemetseld, maar ook hebben zij de stenen zelf gebakken!

Schooltuin
De schooltuin vóór de omheining
De muur in aanbouw
Zelfgebakken stenen

Schilderen schoolgebouw
Een volgend project voor de school was het opnieuw schilderen van de binnen- en buitenkant van de school . Dit schilderwerk is eind 2016 afgerond. Om het af te maken, is er meteen een prachtig hek om het schoolgebouw geplaatst.

De school is geschilderd
Het bestuurt poseert trots voor het hek

Huis voor leerkrachten
Een grote wens van de inwoners van Toniataba was de bouw van een huis voor de leerkrachten van de school. Leerkrachten woonden vaak in het huis van de ouders van één van de leerlingen. Een verre van optimale situatie, met als gevolg dat leerkrachten niet lang op de school blijven werken. Hierdoor kregen de kinderen ook geen echte band met een leerkracht. Met een goed huis voor de leerkrachten verbinden zij zich langer aan de school en dat is goed voor de rust en continuïteit. Met deze voorziening is het ook gemakkelijker om goed gekwalificeerde leerkrachten aan te trekken.

In 2017 is gestart met de bouw. De woning is in het voorjaar van 2018 opgeleverd. Behalve de leerkrachten, woont inmiddels ook de plaatselijke dokter in het gebouw. Zo is er ook ‘s nachts altijd een dokter in de buurt.

Het huis voor leerkrachten in aanbouw
Genoeg ruimte voor de leerkrachten

Inrichting van een computerlokaal
Met gedoneerde computers hebben we een apart computerlokaal voor de leerlingen ingericht. Zij leren met een computer omgaan en kunnen op een nieuwe manier kennis op doen. Stichting Karamba heeft alle computers en toebehoren geleverd.  Deze computers, beeldschermen, toetsenborden en muizen komen uit onze kringloopwinkel in Nederland of zijn via andere kanalen gedoneerd. Al het materiaal is vervolgens op de school aan elkaar gekoppeld en aangesloten. Er staan nu zo’n 20 goed werkende en complete computers. De school heeft redelijk goed werkend internet en geeft les op de computers, elke klas een aantal keren per week.

Kinderen blij achter de computers

Extra klaslokalen
Op dit moment worden twee extra klaslokalen voor de kleuterafdeling (nursery) gebouwd. Dit doen we omdat op dit moment verschillende klassen (leeftijdsgroepen) bij elkaar in één lokaal zitten. Dit maakt het lesgeven erg moeilijk en daarnaast zitten er te veel kinderen in een ruimte.

Overvolle klas in de school

Inrichting schoolgebouw
We hebben de klassen kunnen voorzien van nieuwe stoelen. Deze zijn gedoneerd door een school uit Harderwijk, en met de container verscheept naar Gambia.

De kinderen kunnen nu behoorlijk zitten

Toekomstige projecten
De volgende projecten staan nog op de planning  voor de school:

• De bouw van een opslag-/voorraadruimte
  • Het opwekken van eigen energie door zonnepanelen
  • De bouw van extra toiletten. Het bestaande toiletgebouwtje wordt gebruikt door 430 leerlingen. De extra toiletten dragen bij aan de hygiëne en maakt de school meer toegankelijk voor alle kinderen.