Kringloopwinkel in Soma

Eén van de projecten die Stichting Karamba heeft gerealiseerd, is de opzet van een kringloopwinkel in Soma.

Onze contactpersoon Karamba verkocht in Soma al kleding en speelgoed dat wij hem vanuit Nederland toezonden. Hij was daarin zeer succesvol en het voorzag duidelijk in een behoefte. Hierdoor ontstond het idee om een winkel op te zetten en te exploiteren. In de kuststreek zijn al een aantal van dit soort winkels te vinden, maar niet in het binnenland.

De kringloopwinkel in Soma zorgt voor werkgelegenheid en voldoende inkomen voor een aantal mensen. Van de opbrengst die overblijft, financieren we weer nieuwe projecten in Soma en Toniataba. Een andere positieve bijkomstigheid is dat inwoners van het gebied nu noodzakelijke spullen kunnen kopen voor relatief lage prijzen.

Gevulde containers
In oktober 2015 is de eerste 40 ft container met goederen naar Soma gestuurd. Medio november 2015 zijn de bestuursleden van Stichting Karamba naar Soma vertrokken om Karamba te helpen met de inrichting van de winkel. De winkel, met de naam Karamba Foundation, opende haar deuren op 18 november 2015. De spullen vliegen de winkel uit. Inmiddels zijn er al een flink aantal gevulde containers naar Gambia verscheept. Het is de bedoeling om 4-5 containers per jaar naar Soma te sturen.

Donaties
De goederen die we vanuit Nederland naar Soma sturen zijn met name gedoneerd door kringloopwinkel/leerwerkbedrijf De Zaak van Ermelo, Kringloopwinkel Ermelo en Dorcas Elburg. Maar ook diverse particulieren hebben goederen gedoneerd. We hopen ook in de toekomst een beroep op hen te mogen doen.