Voorzieningen ziekenhuis

Stichting Karamba levert medische hulpmiddelen en materialen aan een ziekenhuis in Soma. Ook worden middelen verstrekt aan een medische kliniek in Toniataba.

In de afgelopen twee jaar hebben we veel kunnen doneren aan het ziekenhuis in Soma en de medische kliniek in Toniataba. Zo helpen we ze aan verpleeguniformen, ziekenhuisbedden, matrassen, lakens, verbandmiddelen, instrumenten, laptops en zelfs brillen. Ook willen we de komst en het verblijf van zwangere vrouwen en moeders met kinderen in het ziekenhuis prettiger maken. Met deze handreikingen leveren we slechts een kleine bijdrage aan het verbeteren van de omstandigheden in de genoemde ziekenhuizen. Er is nog veel meer hulp nodig.

Noodzakelijke middelen
In 2015 doneerden we 200 uniformen aan het ziekenhuis van Soma, gelegen vlakbij en met een dependance in Toniataba. Toen we het ziekenhuis binnenkwamen, schrokken we enorm van de diep armoedige situatie waarin de zieken zich bevonden. Ze lagen op oude bedden met alleen plastic matrassen, zonder kussens, dekens of lakens. We hebben het hoofd van het ziekenhuis direct gevraagd waarmee we hen het beste kunnen helpen. Inmiddels hebben we al vele spullen aan het ziekenhuis gedoneerd. Van verbandmiddelen tot laptops en ziekenhuisbedden. De ziekenhuisbedden zijn gedoneerd door het AMC en GGz Centraal, waarvoor onze grote dank!

Ziekenhuispersoneel blij met bedden
Laptops zijn erg welkom in het ziekenhuis

Overkapte wachtruimte en extra geboortekamer
Voor zwangere vrouwen, moeders en kinderen willen we een overkapte wachtruimte bij het ziekenhuis realiseren. De vrouwen en jonge kinderen komen voor gezondheidscontroles en vaccinaties naar de kliniek, en moeten hier vaak kilometers ver voor lopen. Eenmaal bij het ziekenhuis wachten ze soms uren buiten in de brandende zon voordat ze aan de beurt zijn. Met een overkapte wachtruimte maken we de komst naar het ziekenhuis aangenamer voor de moeders en kinderen.

Ook is het de bedoeling dat er extra ruimte voor ‘Labor and Delivery’ (bevallingen) wordt gecreëerd. Er is nu veel te weinig plek voor de vrouwen die moeten bevallen.

Moeder met kind in het ziekenhuis

Moeders en kinderen wachten op hun beurt

Hulp aan mensen met visuele beperking
Onze stichting helpt ook mensen met visuele problemen. Van het bedrijf Tempel Opticiens krijgen we heel veel brillen, met lenzen op sterkte. Deze brillen worden in het ziekenhuis door een oogarts nagekeken en aan de juiste patiënten gegeven. Voor een aantal vrouwen uit het dorp Toniataba hebben we een staaroperatie bekostigd. Staar komt in Gambia erg veel voor. Een staaroperatie aan één oog kost € 50,-. Met een (voor ons) gering bedrag kunnen we dus al veel bijdragen aan iemands welzijn.

Deze vrouwen zijn geopereerd aan staar